30.11.09

Hari Raya Haji


7.30 pagi
Inilah cahaya matahari pagi ketika Aidil Adha. Sinar yang gemilang terpancar di celah-celah pokok betik tepi rumah. Aku sebenarnya sedang update blog Malaysian Sight (Malaysia From My Point Of View) yang baru aku buat.. Sedang upload gambar-gambar menarik di situ.. Bukannya apa, cuma rasa terpanggil untuk berkongsi pengalaman aku sebagai rakyat Malaysia dan melihat Malaysia dari kaca mata aku..
 Sambil-sambil tu boleh juga aku bertakbir bersama orang dalam TV. Hubby dah gi sembahyang Raya.
 Sebentar lagi nak ke rumah ayah-bonda dan memulakan acara membakar sate...

--------------------------------------------------------------------------------------------------


8.30 pagi

Sampai di rumah ayah-bonda, jumpa pula si kecil 2 orang ni...
Yang kiri namanya Filzah Hannani (2th), yang kanan, Hana Zulaikha (5 bulan+... tak ingat, kena tanya mak dia). Main sebentar dengan dua orang ni.., tak sedar masa berlalu...
 Lepas puas main-main dengan budak-budak ni, cucuk sate pulak... Aku tak kira berapa banyak sate yang aku cucuk... Yang aku tau ada 6 kilo daging lembu, 6 kilo daging ayam & 2.5 kilo daging kambing.. Darablah sendiri...

---------------------------------------------------------------------------------------


9.50 pagi
Acara menyalakan bara api dilakukan... nampak terkial-kial dua orang ni nak nyalakan api... Tapi akhirnya menyala juga.. Teknologi moden ada... Tak lah lenguh sangat mengipas..
 Sate yang telah siap dicucuk mula dibawa keluar untuk dibakar.
 Tengah syok-syok bakar, pakar yang merasa (QC) sate kata, "Tak manis ler!" Alamak... macam mana nak buat ni???
 Terpaksalah ada sorang tu, mem'blend' gula & menggaulkan sate dengan gula (atas darat)... Nasib lah sapa yang dapat first trip tu...








Inilah rupa sate yang first trip tu... Banyak yang hangus daripada yang masak...









Si mamat ni, jarang-jarang dapat bakar sate, nampak kekok sikit dengan lidi sate tu. Banyak yang hangus & patah, masuk dalam tempat bara.
 Tak apa, sekejap je dah dapat buat dengan betul..

Gambar tengah makan sate tak dapat ambil sebab aku pun turut jadi tukang bakar lepas tu....

Acara tamat jam 2.30 ptg... Letih gilerrrrr.....




2 comments:

hamdolok@anaksaleh berkata...

ha... tu ler sebelum ni asik harap orang lain jer yang bakar huu...huu...

Abam Kie berkata...

Salam ziarah. Blog anda sgt menarik. Jemputlah dtg ke blog saya pula. Jom kita saling jadi follower? Buat MOU, OK? Thanks.

Zuki (zukidin.blogspot.com)

Related Posts with Thumbnails

Visit the Sponsor

My Links Exchange

|
|LinkShare  Referral  Prg | Personal blogs | Carta Top Blog Ukhwah.com | | Direktori Blogger Malaysia | Himpunan Blog Warga Malaysia | BlogMalaysia.com | ButtonGenerator.com |

Pengikut

Ke Atas