22.12.09

Tukar kulit blog...

Seperti yang telah saya bincangkan dalam blog http://maribinablog.blogspot.com/, saya sekarang tukar kulit blog ni.. Kerjanya tak susah, cuma memakan masa sikit..

Saya bukan mahir dalam bahasa html ke, xml ke apatah lagi javascript.. Tapi, saya cepat jemu dengan layout yang ada... nak belajar, mungkin makan masa, so, cari le kulit2 blog yang dah dibuat orang ni... dapat free jer..

Saya akan cerita sikit macam mana saya lakukan...

  1. Saya save mana-mana maklumat sama ada kod html, text, links, dalam notepad.. kenapa notepad (bukan word file)? - sebab, saiz fail notepad jauh lebih kecil.
  2. Setiap fail yang saya save tadi, saya bagi nama yang senang seperti, kalau kod chatbox-"chat", kod adsence - "adsense".. Tapi sebelum tu, buat folder dulu... saya bagi nama "bkup cgu norza", pastu, sufolder.. kalau dulu blog saya ada 2 sidebar (tengah & kanan), so saya bagi nama -"side tengah", "side kanan", yang ada entry blog tu saya letak "main"
  3. lepastu, cut & paste jer lah... ke dalam notepad tu.. save, jgn lupa masukkan dalam subfolder yang betul.
  4. mana2 yang berbantuk link list @ blog list, kadang-kadang bila kita upload skin baru, akan hilang... terpaksa juga lah copy-paste juga dalam notepad...leceh juga.. tapi, nak seribu daya.. (kalau tak hilang, kira nasib baik lah). Skin saya yang baru ni nampaknya tak hilang.. so, selamat tenaga saya..
  5. Jangan lupa, setiap kali upload, preview dulu... takut2 dalam preview asal cantik, bila apply kat blog kita jadi lain plak...
  6. dah berkenan, confirm & save..
  7. lepastu, copy balik le yang dah backup tadi, satu-satu... semalam, saya ambil masa 1 jam 30 minit buat sampai siap.. another 5 jam, cuba nak modify html... (saja gatal tangan, nak test power).. sebenarnya tak perlu..
  8. Selesai! Selamat mencuba...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Visit the Sponsor

My Links Exchange

|
|LinkShare  Referral  Prg | Personal blogs | Carta Top Blog Ukhwah.com | | Direktori Blogger Malaysia | Himpunan Blog Warga Malaysia | BlogMalaysia.com | ButtonGenerator.com |

Pengikut

Ke Atas