24.12.09

Kenapa Kita Abaikan Blog?

Cerita saya ini berkaitan entry pada blog NESCAFE AIS (MariBinaBlog)

Ramai yang teruja nak buat blog semata2 kerana orang lain buat duit dari blog. Saya tak nak cerita pasal orang lain, tapi pengalaman saya sendiri.. Saya pernah bercerita pada kawan tentang adsense saya yg mula membuahkan hasil... Terus saya dgr ramai kawan2 yg buat blog. Dulu bukan main sombong lagi, tak nak buat blog.. Alasannya, buang masa.. Bagi diri saya, saya rasa rugi kalau peluang ni tak diambil. Saya rasa agak cemburu pada angkatan muda yang telah awal2 terdedah dengan pendapatan melalui blog ini.

Namun begitu, ramai yang tidak sedar, bhw membina blog ni memerlukan komitmen yang besar, kalau benar2 ingin dijadikan duit. Selain kena mengkaji, kita juga kena rajin.

Nak buat blog ni sama macam orang cari makan, orang meniaga, orang nak gi perang,...cikgu nak gi sekolah.... he he.. tak de persediaan, jawabnya jadi hampeh le blog tu.. bayangkan cikgu gi sekolah tanpa tulis buku persediaan mengajar? Tak berterabur ke isi pelajaran??

Tulis blog ni pun kena bersedia dgn bhn2.. Lepas tu, pasang strategi, bila nak keluarkan.. set masa. barulah kos efektif..
 
Saya mengambil masa juga nak kaji bahan yg boleh dijadikan blog kira-kira hampir setahun. Tujuannya tidak lain supaya blog saya boleh bertahan lama dan boleh menarik ramai pembaca.. maka, sempena cuti panjang ni, terhasillah 4 buah blog:  

Saya memang berharap diberikan kekuatan utnuk sentiasa dapat memberikan entri yang berkualiti kepada pembaca.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Visit the Sponsor

My Links Exchange

|
|LinkShare  Referral  Prg | Personal blogs | Carta Top Blog Ukhwah.com | | Direktori Blogger Malaysia | Himpunan Blog Warga Malaysia | BlogMalaysia.com | ButtonGenerator.com |

Pengikut

Ke Atas